Váš zákazník brouzdá internetem. Najednou, co jeho oko nevidí? Poutavý reklamní banner informující ho o Vašem produktu nebo službě. Zákazník je zvědavý. „Hm, zajímalo by mě, o co jde!“, honí se mu hlavou. Klikne na banner a ocitne se přímo na vašich domovských stránkách. „Úžasné, tak to je jejich web!“, uznale kývá hlavou. Nejdříve si se zájmem pročte historii založení firmy, zjistí, jak širokou paletu služeb nabízíte. S překvapením sezná, že Vaše firma operuje na mnoha místech v republice a dokonce také na Slovensku. Po přečtení sekce „názory návštěvníků“ a sekce kontaktních informací konečně jde do katalogu, po chvíli hledání najde produkt nebo službu, který(á) ho zaujala v banneru a konečně s kreditní kartou v ruce přistupuje k nákupu…
V téhle chvíli musíme toto idylické povídání zastavit. Jde totiž od začátku až do konce o pitomost.
Stále ještě existuje mnoho firem, které si myslí, že ideálním místem, kam by měla zákazníka jejich inzerce, banner, ale také placený odkaz, odkaz na blogu nebo na newsletteru zavést, je domovská stránka. Pomyslný vrchol kopce, z nějž zákazník může vidět informační potenciál webové stránky v plné šíři. A může se vydat, kam jen zachce. Ale potíž je v tom, že nemůžete po zákazníkovi chtít, aby si razil dlouhou cestu k té informaci, produktu nebo službě, která ho zajímá. I kdyby to měly být jen čtyři kliky – s největší pravděpodobností vám to v půli cesty vzdá. Kdepak – zákazník se musí dostat přímo na místo určení, kde může být okamžitě zkonvertován.
To místo, kam se zákazník po kliknutí ze zdrojové stránky dostane, se jmenuje landing page. Smysl landing page je jednoduchý – všechno, nebo nic. Přilákaný návštěvník buďto okamžitě vykoná nákup, nebo… nebo odejde. Samozřejmě chceme to první, tak jak to zařídit?
1. Musí být graficky atraktivní
První dojem rozhoduje. Návštěvníka musí přivítat atraktivní slogan, pár základních informací a výzva k akci. Vše nějakým krásným fontem. A jako pozadí buď atraktivní fotografie či kresba (zde vizte parádní květinový příklad), nebo nějaký vtipný nápad (stačí docela málo – tady najdete vajíčko, z nějž se cosi klube – ale vylíhnutý obsah uvidíte až po dokončení registrace).
2. Musí být minimalistická
Příliš mnoho informací je na obtíž. Buďte struční. Podle některých průzkumů většina návštěvníků stránky opustí zhruba do osmi vteřin od příchodu. Osm vteřin je tedy váš čas na zaujmutí návštěvníka a jeho nenásilné, přesto ale nekompromisní nasměrování k požadované činnosti.
3. Musí být vyvážená
Zní to jako samozřejmost, ale není to jednoduché… stránka musí jasně dávat najevo, co má zákazník na dosah ruky. Ale nesmí jít cestou blikajících oken a podobných nesmyslů made in 1990s. Dále stránka musí zevrubně popsat výhody produktu nebo služby. Ale nesmí být příliš „ukecaná“. Musí v zákazníkovi vyvolat touhu, ale neměla by na něj zkoušet standardní průhledné marketingové tlachy.
4. Musí na to jít pěkně zhurta
Výzva ke konverzi musí být opravdu jasná a čitelná. K provedení platby musí vést cesta maximálně skrz jeden klik. Pokud stojíte o zákazníkovy osobní informace, formulář na vyplnění (jméno, příjmení, e-mailová adresa…) musí být na landing page zahrnut.
5. Musí být dobře provázaná s vaší webovou prezentací
Myslete i na případy, že zákazník sice o daný produkt nebo službu nestojí, ale přesto se o vás chce dozvědět více. Jeden klik by jej měl dovést z landing page na vaši homepage, další tři kliky na libovolné jiné místo na vašem webu.