SEO analýza klíčových slov – 10 nejdůležitějších sloupců tabulky, kterým byste měli věnovat pozornost

Analýza klíčových slov, to je téma, které se nedá v krátkém článku rozebrat. O tom by se totiž daly psát knihy. Ovšem s tím rizikem, že když napíšete o analýze SEO knihu, než ji stihnete vydat a dostat do distribuce, hodně rad a informací už bude zastaralých.

Motivací pro tento článek tedy není dopodrobna vysvětlovat, jak se taková analýza tvoří, seznamovat vás s používanými nástroji a detailně rozebírat výsledná data. Tentokrát chceme přinést jen základní začátečnický manuál. Rádi bychom představili v základních rysech proces důkladného zmapování stránek, jímž SEO analýza je. Ať ti z vás, kteří s tím mají nulovou nebo malou zkušenost, vědí, o co jde.

Tak především, výsledky SEO analýzy nejsou žádná věda. Interpretovat její výsledky lze velmi jednoduše. Výsledky shrnuje jednoduchá excelovská tabulka (kromě MS Excel se dá použít také Google Spreadsheet. Profi SEO specialisté si v poslední době oblíbili ještě pokročilejší nástroje, jako je Conductor nebo Searchmetrics).

Počet sloupců v téhle tabulce záleží jen na vás a vašich nárocích. Obecně platí – čím častěji analýzu děláte, tím víc sloupců budete potřebovat.

 

Nástroj Majestic

 

Uvedu 10 sloupců, které považuji za nejdůležitější

  • první a druhý sloupec patří klíčovému slovu a URL. Každému klíčovému slovu musí odpovídat URL a obráceně. Ovšem obvykle SEO analýza objeví, že tomu tak úplně všude není. A to je právě první a základní výstup analýzy, na který byste měli reagovat – vidíte-li, že existují na vašem webu stránky, které nejsou zacílené na žádné klíčové slovo, musíte tak učinit. A vidíte, že existují zásadní klíčová slova, na něž jste na webu nevytvořili obsah, musíte se zamyslet, jestli by takový obsah nemělo smysl vytvořit.
  • Další sloupec znázorní počet vyhledávání daného klíčového slova za dané období.
  • Další sloupce by měly znázornit výstižnost názvu stránky a obsahu vzhledem ke klíčovému slovu. To je důležité. SEO analýza vám je schopná vypočítat, na kolik obsah stránky, eventuálně její název vystihuje to, co potenciální zákazník vyhledává. Nízké hodnocení se většinou promítá ve vysokém bounce-rate. Tyhle ukazatele doporučuju sledovat pečlivě.
  • Rychlost načtení stránky. Tento ukazazel přibývá na důležitosti s vyšším počtem uživatelů mobilních zařízení. Ti jsou daleko více nežli uživatelé klasických počítačů citliví na to, jak rychle se načte obsah.
  • Úspěšnost linkbuildingu. Jeden sloupec by měl ukázat, kolik linků na stránku odkazuje z interních zdrojů a kolik z externích zdrojů. Už jsme si říkali v předchozích příspěvcích, jak je linkbuilding důležitý a jak vylepšit úroveň externích linků – vizte zde a zde.
  • Pozice ve vyhledávání v Googlu. I tentokrát by SEO analýza měla tento faktor zobrazit ve dvou sloupcích – první by měl být určený pro Google index klasických počítačů, druhý pro mobilní index.
  • Počet návštěvníků stránky na základě organického vyhledávání.

Pokud máte k dispozici všechny výše uvedené údaje, můžete svou další práci založit na jednoduchém srovnávání. Vidíte, že vaše pozice pro určité klíčové slovo v Google organickém vyhledávání je 27 – to je špatné, velmi špatné. Jak se to dá zlepšit? Podíváte se do sloupců vedle a hned vidíte, že na stránku míří málo odkazů (interních i externích).

Nebo zjistíte, že v Google indexu pro stolní počítače jste čtvrtí, ale v mobilním indexu až dvacátí. Proč to? Pak zjistíte, že se stránka načítá průměrně za dvanáct vteřin a je jasno. Asi by stálo za to vyházet nějaké velké obrázky nebo grafiky.

Jak bylo řečeno – toto jsou pouze základy. Ale už jen s těmi se dá udělat.

Máte nějaké tipy?

Leave a Reply