Možná tenhle příběh znáte z vlastní zkušenosti. Marketér XY vybuduje perfektní stránky, má na nich zajímavý obsah a teď chce, aby jeho úsilí a investované peníze přinesly ovoce v podobě vyšší návštěvnosti. Google jeho stránky zaindexoval a XY si všiml, že při zadání těch nejzákladnějších klíčových hesel do vyhledávání si jeho web stojí na 10. příčce. Není to špatné, ale moc velkou návštěvnost to nepřitáhne. XY si umane, že se pokusí vyšplhat výš prostřednictvím linkbuildingu.
Na tomhle místě se na chvíli zastavme. Linkbuilding berou tvůrci stránek přirozeně jako zlatou cestu k lepším rankings ve vyhledávači, ale vězte, že v roce 2017 už panují trochu jiné poměry. Však už jsme o tom taky psali – výsledky ve vyhledávání ovlivňují doprovodné Google algoritmy, které postupně získávají stále větší moc – Penguin 4 a RankBrain. Ale teď je nechme stranou, hovořme jen o linkbuildingu, jenž stále ještě má silné slovo.
V další fázi tedy XY rozhodí sítě. Rozhází linky na svůj web kam to jen jde, prostřednictvím spřátelených webů, prostřednictvím blogů, prostřednictvím armády copywriterů… a výsledek? 10. místo ve vyhledávání. Všechna snaha přišla vniveč. XY se ptá, co udělal špatně?
O tom bude naše povídání, výjimečně rozdělené do dvou článků. Proč? Protože důvodů, proč linkbuilding nefunguje, může být opravdu hodně a já bych je rozdělil do dvou skupin. První skupina se týká linků jako takových a druhá se týká doprovodných jevů – obsahu stránek, domény a tak dále. Ano – i tyto elementy mají svou roli v (ne)úspěšnosti linkbuildingu. A těm tedy bude věnován druhý článek.
Ale věnujme se teď linkům jako takovým, těm, které na váš web odkazují z externích zdrojů, jak jsem uvedl.
Položme tedy klíčovou otázku – co se na nich Googlu nelíbí?
- protože jsou všechny na jedno brdo – tím chci říct, že pochází všechny z omezeného množství zdrojů. Pokud jste ztrojnásobili počet odkazů na váš web, ale přitom využíváte pořád stejná zdrojová místa, nepomůže vám to. Google tím neoblafnete.
- odkazy se nachází na málo důvěryhodných webech – a teď nemáme na mysli jenom weby se závadným obsahem. Google analytické nástroje už jsou natolik sofistikované, že umí rozpoznat, nakolik nezávislý zdroj odkazu je. Pokud pojmou podezření, že zdrojová stránka čtenáře láká na vaše stránky příliš okatě, že jde o samoúčelnou propagaci, Google nevezme takový web při zvyšování rankingu v potaz. Na tomhle ztroskotají hlavně zoufalí neumětelští copywriteři.
- nachází se na webech, které se týkají jiných témat – tohle je třeba vysvětlit. Ve vysoce konkurenčních vyhledáváních Google bere v potaz i to, jestli zdroje odkazů se nachází na tématicky spřízněných stránkách. Pokud nabízíte nábytek a své odkazy pověsíte na blogy zabývající se science fiction, Google moc dobře ví, že fanoušci Star Wars nejsou cílovou skupinou a takové linky ignoruje. Je to trochu šílený příklad, vězte ale, že to funguje i v daleko méně extrémních případech.
- jsou na stránkách špatně umístěny – Google si všimne i toho, že odkazy trůní na stránkách v postranních bannerech nebo dokonce v zápatí. A pak se dovtípí, že takovéto příspěvky na stránkách nepřidali samotní administrátoři. To také není cesta k úspěchu – zelenou mají takové linky, které jsou zahrnuty do samotného obsahu.
- nejsou dostatečně variabilní – pozor i na případy, kdy masivního linkbuildingu bylo dosaženo citováním stejného článku nebo obsahu stejným způsobem. Jinými slovy, všechny vaše linky jsou CTRL+C, CTRL+V. I tady Googlu dojde, že jde o pěknou boudu. Dříve by takový způsob v praxi taky nefungoval, protože by si toho všimli sami uživatelé, ale v roce 2017 takové nekalé praktiky za uživatele vyhodnocuje už samotný Google, který rozhodně za milion stejných linků web na první místo ve vyhledávání neposune.
To byly tedy problémy týkající se linků samotných, o dalších problémech se pobavíme v příštím článku.