Blog

Lokální vyhledávání podniků na Facebooku. Jakou má budoucnost?

Rozpínavost Facebooku nezná mezí. Tentokrát plánuje frontální útok na lokální vyhledávání komerčního rázu. Máme tím na mysli vyhledávání kamenných podniků menší a střední velikosti v blízkosti uživatele. To je velmi významný sektor, který až doposud výhradně ovládal Google. S jeho obrovským potenciálem co se týče kvantity a komplexnosti nabízených dat, dokonale propracovaného jak organického, tak i placeného vyhledávání a k tomu řadou precizních doprovodných služeb, jako jsou Google Maps, Google My Business a dalších je zkrátka jasným králem disciplíny. Že by někdo byl natolik troufalý, že by se pokusil ho z tohoto trůnu sesadit?

Ne tak docela. Facebook je sice velmi ambiciózní, ale takové cíle si neklade. Vylepšenými funkcemi lokálního vyhledávání chce uspokojit trochu jiné uživatelské potřeby. Dokonce někteří experti razí názor, že záměrem Facebooku je zkvalitnit své služby tak, aby se tyto mohly lépe vzájemně doplňovat se službami Googlu. Takže by z toho měli mít prospěch oba.

 

 Jak by to tedy v ideálním světě mělo fungovat?

Představme si uživatele – dejme mu jméno Honza. Honza je na služební cestě ve městě X, blíží se poledne, Honza má hlad a rád by zašel na indické jídlo. Kam může zamířit?

Vytáhne telefon a jde na Google. Google mu prozradí, že nejbližší indická restaurace se jmenuje Višákhapatnam, je otevřená a dnes nabízí pět jídel na menu. Na Google Maps Honza s potěšením zjistí, že restaurace je vzdálená jen 200 metrů.

Zatím se jedná o zaběhnuté uživatelské postupy, které jsou plně v režii Googlu a do kterých Facebook zasahovat nechce. Nicméně teď přichází moment, kdy Honzu zajímá, jestli jím nalezená restaurace Višákhapatnam dobře vaří. A tady právě Facebook chce vstoupit do hry.

Jistě, Honza by mohl na Google Maps pročíst uživatelské recenze. Ale Facebook, který si pěstuje image platformy, kde si uživatelé vzájemně sdílejí své názory, pocity a dojmy, by byl raději, kdyby Honza zamířil na stránku s modrobílým logem. Honza může zadat heslo „indická restaurace blízko“ (sice už ví, co se blízko něj nachází, ale jednak si svůj objevený podnik chce porovnat se vzdálenějšími konkurenčními restauracemi, jednak mezitím krkolomný název Višákhapatnam zapomněl) a tam se dočte informace o uživatelském hodnocení (1 až 5 hvězdiček), o cenové hladině podniku, najde také fotografie interiéru, oznámení, kteří z jeho přátel v podniku byli a také se dozví, jak dobrý naan ve Višákhapatnamu pečou.

To vše má být výsledkem zesílené péče o Locations feature. Souviset s tím bude snaha ještě více uživatele ponouknout k tomu, aby lajkovali, hodnotili, komentovali. Uvidíme, jak to bude vypadat v praxi a zdali tento plán skutečně pomůže k větší prosperitě nejen Googlu a Facebooku, ale i dalších poskytovatelů komplementárních služeb, kteří s výše uvedenými již spolupracují – například TripAdvisor.

Facebook vyhledávání

Závoláme Vám.

Závoláme Vám.