Blog

Hlasové vyhledávání – dá se mu nějak přizpůsobit SEO strategie?

Aplikací funkčního hlasového vyhledávání Google pomalu, ale jistě dokončuje svoji transformaci v něco, co se nebezpečně podobá Halovi 9000 – palubnímu počítači z legendárního příběhu Vesmírná Odysea. Ale nebuďme ke Googlu nespravedliví – jednak se stejným vylepšením operuje například i malý velký konkurent Bing, jednak je tato vymoženost zejména pro uživatele mobilních zařízení opravdovým požehnáním.

 

Lidem, kteří pracují v oboru SEO a online marketingu, to ale může přidělat vrásky na čele. Jak na tento trend zareagovat? Znamená hlasové vyhledávání fatální změnu pro svět online marketingu, jak jej známe?

Zůstaňte v klidu. Žádné pochodně nevzplanou, hranice se pálit nebudou, zkrátka – o převratné revoluci (alespoň zatím) mluvit nemůžeme. Popularita voice search sice roste, o tom žádná – údajně až o stovky procent ročně. Představíme-li si výsečový graf celkového počtu vyhledávání v Googlu, kde jedna část grafu znázorňuje klasickou metodu psaní dotazu a druhá část metodu hlasového vyhledávání, zjistíme, že každý rok voice search ukusuje z tohoto koláče stále větší a větší kus.

 

Google a mobilní index

 

Jenže výsečové grafy ukazují pouze relativní čísla. A proto myslet si, že vypisování dotazu na klávesnici počítače, notebooku nebo na mobilu zanikne, je chyba. Ve skutečnosti bude psaných dotazů přibývat také, jen ne tak závratným tempem, jako počty hlasových dotazů.

Co by tedy SEO profíci měli dělat?

Stále se zaměřovat na psané dotazy, ve kterých vždy byla a taky bude obrovská síla. A určitou pozornost věnovat také hlasovému vyhledávání.

Co by se mělo vzít v potaz?

Například otázka formulování dotazů. Najednou to bude chtít vrátit se k logicky formulovaným dlouhým dotazům, které každý SEO specialista ignoroval, věda, že nikdo normální nebude do Googlu zadávat „Kde je nejbližší hotel u vlakového nádraží Pardubice?“. U hlasového vyhledávání ale dotazy takového druhu budou normou. Na to musí analýza klíčových slov zareagovat.

Další skutečností je to, že Google, Apple, Amazon, Alexa a další silní hráči budou usilovat o to, aby jednoduché hlasem položené dotazy byly okamžitě stejně jednoduše hlasem zodpovězeny. Na prostou otázku uživatele: „Kolik je 27 na druhou?“ mu líbezný strojový hlas odpoví okamžitě: „Sedmset dvacet devět“. V tom se ukrývá nebezpečí. Protože tato spolupráce uživatele a vyhledávače odstřihává ze hry webové stránky, které by na podobných dotazech mohly hnát návštěvnost.

Elementární aritmetika je samozřejmě špatným příkladem, ale podobně se může uživatel ptát na sportovní výsledky, počasí, historická data a podobně. Všude tam, kde odpověď na dotaz uživatele je kratší než X slov, vyhledavač vezme zodpovědnost sám na sebe. Klasický SERP, kde uživatel může zavítat na webové stránky zabývající se danou problematikou, se zobrazí jen u víc sofistikovaných výrazů. V klidu tak můžou v tuto chvíli zůstat jen ty weby, kde čtenáři hledají technologické postupy, analýzy, kuchařské recepty nebo alternativní způsoby využívání volného času. Zkrátka – takové stránky, kde jednoduchá instantní odpověď není možná.

Vyhledávání hlasem

Závoláme Vám.

Závoláme Vám.