Dinosauří reklamní videa končí. Zahubila je válka Youtube vs. Facebook

Protože se toho na začátku roku odehrálo v oblasti online marketingu docela hodně, není divu, že tato zpráva zůstala tak trochu nepovšimnuta. Ona taky byla oznámena v tichosti a je vidět, že Youtube (potažmo Google) k tomuto kroku přistoupil velmi neochotně: dlouhá třicetisekundová in stream reklamní videa končí. Jsou myšleny ty klipy, které se samy přehrají před začátkem uživatelem zvoleného videa. A které nejdou přeskočit.

 

Jejich definitivní zánik je naplánován na konec roku 2017.

V oficiálním prohlášení bylo řečeno, že tento krok byl učiněn pro to, aby online uživatelé měli lepší zážitek ze sledování reklam. „Rozhodli jsme se od roku 2018 přestat podporovat 30vteřinové nepřeskočitelné reklamy a soustředit se na formáty vstřícnější jak vůči uživatelům, tak zadavatelům reklamy,“ uvádí mluvčí Googlu.

 

Reklamní videa končí

 

Co si o této změně myslet?

Především je to ilustrace toho, že Youtube momentálně neprožívá dobré časy. Síť chce umožnit uživatelům uploadovat a sledovat videa tak, aby to pro ně bylo co nejjednodušší a nejpříjemnější. Zároveň ale musí nějak vydělávat peníze – podle údajů z konce loňského roku zůstává ve ztrátě. A do toho se objevil nebezpečný konkurent – Facebook. Ten se nijak netají se svou snahou expandovat na trh videí.

Kvůli střetávání Youtubu s Facebookem můžeme do budoucna očekávat hodně radikálních změn a experimentů na obou stranách.

Ale jsou zde další důvody. Youtube nechce být nadále vnímán jako stránka konzervativní, kde vládnou staré pořádky. Třicetisekundová stopáž reklamy sice představuje pro některé inzerenty sen – takových sdělení, které do takto dlouhého spotu můžete dostat… Jenže z pohledu uživatele jde o neúnosně dlouhou stopáž. Takovéto „dinosauří“ reklamy už zmizely i z televize – a to dávno. Jejich posledním rezervoárem byl právě Youtube.

Nabízí se otázka, které jsou ty zmíněné reklamní formáty, jež Youtube chce do budoucna podporovat? Největší přízni se budou asi těšit šestivteřinové minispoty, které se na Youtubu objevily teprve v dubnu 2016. V nabídce ale zůstanou i 15 a 20vteřinové reklamy. Zajímavou alternativu představují též  reklamy „In video“ či „In-display“. In video je textovým bannerem, který se zobrazuje na spodní straně přehrávaného videa, In-display je odkazem na reklamní video nebo rovnou celý kanál, jenž při sledování youtube klipu vidíme na prvním místě nabídky doporučených příbuzných videí.

Leave a Reply