Blog

Dá se SEO přizpůsobit algoritmu RankBrain?

Znáte Betteridgův zákon o nadpisech článků? Ian Betteridge, britský žurnalista, pronesl: „Pokud je v nadpisu článku položená otázka, vždy se na ni dát odpovědět NE.“ Pokud vás u tohoto článku zajímá jen to, jestli tento zákon ctí, přeskočte na poslední větu. Pokud vás ale zajímá RankBrain jako takový – což by myslím měl – čtěte dál! 

RankBrain je jeden z předních algoritmů Googlu, který byl vymyšlen proto, aby ještě více pomohl uživatelům a ještě více přidělal vrásky SEO specialistům…  Způsob, jakým Googlu radí, jak třídit výsledky vyhledávání a jak vyhodnocovat relevanci webů, je setsakramensky důmyslný.

V principu to vypadá takto. Zadejte do Googlu několik podobně myšlených dotazů. Já jsem si to chtěl vyzkoušet s něčím hodně aktuálním, nenapadlo mě nic lepšího, než výraz nové první dámy Ameriky při inauguraci, proto jsem Googlil následující dotazy:

Melania Trump smile

Trumps wife expression

Melania inauguration

Donald Trump look behind moment

Why Melania Trump stop smiling

Trump wife awkward face

Inauguration moment wife

 

Pomiňte prosím gramatiku, pochopitelně mým záměrem nebylo psát správně konstruované věty, šlo mi jen o hesla, prostřednictvím jichž jsem si chtěl vyhledat ztuhlý úsměv Melanie Trumpové.

Vidíte sami, že klíčová slova se liší. Není žádné slovo, které by se opakovalo ve všech výsledcích. Přesto ale Google nabídl velmi podobné výsledky na všechny dotazy. Pokud to chcete vědět přesně, nejlépe si vedly webové stránky deníku The Sun, The Mirror a stránky www.stuff.co.nz. Zajímavé – samé neamerické stránky…

Ale neméně zajímavá je i skutečnost, že Google mi podsunul podobné výsledky. Nedá se čekat, že by si deníky The Sun a The Mirror zabookovaly všechny možné varianty, pod kterými si lidé tento moment vyhledávají.

 

Jde o to, že zafungoval RankBrain

Hodnotí relevantnost výsledků na základě daleko více faktorů, než je jen „keyboard matching“. Google zřejmě vyhodnotí osobu, která vyhledává, její věk, vzdělání a polohu – a pak taky vyhodnotí stránky, jež danou informaci mohou nabídnout, a to především z hlediska její schopnosti zaujmout čtenáře (tj. kolik času na stránkách průměrně stráví), z hlediska aktuálnosti, z hlediska šíře podobných témat, na které by se čtenář posléze mohl přesunout (jakmile se zdostatek pokochá paní Melanií), z hlediska šíře obsahu a tak dále.

V tomto případě jsem žádal informaci zábavnou a banální, nevyžadující delší dobu čtení a hledání podrobností, proto mi Google okamžitě nabídl bulvární deníky (přestože o tomto incidentu informovala i seriózní média).

 

Co to znamená pro tvůrce webu?

Že skutečnost, že  máte bohatou síť keywords, vám někdy (opravdu ale jen někdy) nebude stačit. Pokud existuje jiný web, který podobnou informaci podá efektivněji, čtenáři vykážou na jejich stránkách větší míru spokojenosti, tak se před vás ve výsledcích vyhledávání posune také při použití jakkoli jinak formulovaného dotazu.

Nic nenaděláte. Musíte začít od obsahu stránky. Musí být vtyvořen přesně na míru vašeho specifického publika. Musíte své návštěvníky zaujmout, upoutat jejich pozornost využíváním specifických témat, klíčových slov a doporučení. Váš obsah musí působit přirozeně. A pozor: pomohou také odkazy na případové studie a autoritativní weby.

Ale to jsou poměrně obecné rady. Nic konkrétního přesně pro váš web a vaše potřeby vám neřekneme, protože… SEO se algoritmu RankBrain jen tak lehce přizpůsobit nedá.

RankBrain

Závoláme Vám.

Závoláme Vám.