7 rad pro ty, co si chtějí založit e-shop

1) Hlavní navigace na stránce musí být dokonalá

To by se mělo tesat do kamene. Hlavní navigaci, tedy ten panel, co bývá na stránce nahoře a co vás informuje o navigační struktuře stránky, musíte mít úplnou, přehlednou a krásnou. V kterýkoli moment, na kterémkoli místě na webu jste, vždy musíte na první pohled vidět svoji polohu. Vaši zákazníci se na vaší stránce budou jen neradi ztrácet.
V reálném světě člověk, který zabloudí, své okolí dokonale pozná, protože projde všechny uličky a zákoutí, některé i třikrát. Ale na webu se zabloudění vyřeší jednoduše. Undo, undo, undo – a jste zpátky v Googlu a alou na jiný, přehlednější web.

U členitějšího webu je vyjádření navigace složitější. Hlavní panel bývá doplněn o vysouvací menu, které umožňuje přejít do třetí nebo i čtvrté úrovně webu. To je v pořádku, ale i takové menu je třeba udělat uživatelsky příjemné. Vyvarujte se časté chyby – absence tolerance nepřesného přejíždění myší skrz jednotlivé položky menu. Na této stránce je vyjádřeno, co máme přesně na mysli.

 

2) Dívejte se na e-shop vždy očima nového zákazníka

Vy máte váš web dokonale přečtený, víte, kde najít jakoukoli informaci. Jak by také ne, vždyť výstavba e-shopu trvala dlouhé měsíce a patrně za tím stály dlouhé diskuze s programátory a designéry…

Ale na to musíte při kritické revizi vašich stránek zapomenout. Musíte se na stránky podívat očima úplně nového zákazníka. Který – a v tom hovoří statistiky jasně – patrně nákup neuskuteční, jenom si ze zvědavosti web prohlédne, získá pár základních informací a pak se snad časem vrátí zpátky a nákup zváží, zde může pomoc remarketing.

Pro jednoduché pochopení, jak na vašem webu nabýt určitou informaci, existuje nástroj „Search“. Absolutně základní a přirozená věc, ale stejně mnohde chybí.

Vyhovte i těm zákazníkům, kteří mají jasně danou vizi, chtějí konkrétní produkt a nechtějí se proklikávat vaším katalogem. Chtějí ho najít okamžitě. Pomocí nástroje „Search“ jim to umožníte.

 

3) Vyzdvihněte to, co je jedinečné

Jsme pod hlavní navigací, v samotném tělu stránky. Na první pohled by měl zákazník vědět, co mu váš e-shop nabídne navíc oproti konkurenci. To musí být zahrnuto už v hlavním titulku! A když to nejde, tak aspoň bílými písmeny ve velké červené tabulce vedle nadpisu. Jediný dovozce určitého zboží široko daleko, doprava zdarma pro jakkoli velký nákup, o třetinu nižší ceny ve srovnání s kamennými obchody… jakákoli podobná informace může zákazníky k vaší stránce doslova přikovat.

A pokud si nemůžete vzpomenout na nic, čím by váš web byl doopravdy výjimečný? Pokud i ten nejlepší triumf, co máte, nabízí některé konkurenční e-shopy také? Nevadí, zdůrazněte jej stejně. Třeba to ostatní neumí tak dobře prodat.

 

4) Umeťte zákazníkovi cestičku ke koupi

Cesta ke konverzi musí být co nejkratší a nejpřímočařejší. Od úvodního seznámení s produktem nebo službou k vypsání čísla kreditní karty musí vést cesta jen přes tři, čtyři kliky…

 

5) Zodpovězte zákazníkovy otázky dříve, než je stihne položit

…ale na druhou stranu, během této cesty musíte zákazníkovi formou snadno přístupnou sdělit vše, co potřebuje, aby se ujistil, že ho daná věc nezklame. Musíte omezit „Return of the goods“ na co nejnižší míru.

Tak například: vracení zboží a zpětné získání zaplacených peněz je za prvé dnes už samozřejmost a za druhé také to poslední, co chceme, aby zákazník udělal. Ale stejně tuto možnost viditelně připomeňte, ještě před dokončením zákazníkovy objednávky.

Jiný problém – doprava. Zákazník by měl vědět, kdy jeho zboží bude vyexpedováno.

Příklad z praxe: Kupoval jsem přítelkyni župan k narozeninám. Měla je 4. ledna, takže jsem hledal po e-shopech krátce po svátcích. Vyhlédl jsem si jeden krásný a s potěšením jsem si na stránkách přečetl, že zboží bývá posláno jeden pracovní den po dokončení a zaplacení. Jenže i když jsem vše udělal správně, nic se nedělo. Nakonec jsem 2. ledna večer raději koupil podobný typ v kamenném obchodě a objednávku u e-shopu stornoval. Přišla mi odpověď, že zboží bylo vyexpedováno jen krátce předtím, protože „odeslání mezi svátky bohužel nebylo možné“. Ale objednávku tedy ruší, co se dá dělat. Peníze vrátili.

Jakkoli se dá pochopit, že menší internetový obchod není aktivní v období mezi Vánoci a Silvestrem, absence takové informace na stránkách je prohřeškem.

 

6) Nechte si udělat SEO analýzu

E-shopy jsou existenčně závislé na dobré funkci klíčových slov ve vyhledávačích, na kvalitě meta popisků stránek a na mnoha dalších faktorech. Váš e-shop SEO analýzu potřebuje!

 

7) Buďte kreativní, buďte jiní!

Častou praxí je, že pokud si někdo zakládá e-shop, prohlédne si konkurenční e-shopy a usmyslí si, že chce to stejné, jako e-shop XY nebo aspoň „něco na ten způsob“. My bychom vám ale doporučili něco jiného. Neohlížet se na konkurenci, vytvořit si vlastní vizi. Pokud to typ vašeho zboží nebo služeb jen trochu umožňuje, přijít s neotřelými nápady.
Příklad: Prodejce bot Zappos má skoro ke každému svému produktu video. Jistě, stálo to určitě hodně peněz, ale e-shopu se to vyplatí. Získají tak i zákazníky, kteří se jinak na internetu boty nakupovat zdráhají. Ti totiž mají ojedinělou možnost získat ihned odpovědi na otázky – jak ty boty fungují? K jakému typu oblečení dobře ladí? K jakým příležitostem se budou hodit?
Obecně chceme hodně vyzdvihnout sílu videa. Pro vizuálně zajímavé stránky si v roce 2017 už nevystačíte jen s obrázky. Video coby médium má obrovskou moc, do obsahu stránky e-shopu se zakomponuje velmi jednoduše a vyjádříte v něm i informace, které coby prodejce považujete za důležité, ale které uživatel na stránce může považovat za redundantní.

Jiný příklad – Lyft je car-sharingová firma, která spojuje řidiče s potenciálními spolucestujícími, i prostřednictvím chytrých telefonů. Na úvodní stránce mají velmi hezkou aplikaci – See how much you can make? Zadáte počet hodin, které týdně procestujete a město – a kalkulačka vám spočítá, kolik prostřednictvím této služby ušetříte! Jednoduché a mazané.

Pokud dokážete podobně neotřelým způsobem poukázat na jedinečnost vašich produktů, máte vyhráno.

Leave a Reply