Někdy je méně více. Pro SEO to platí dvojnásob. Pustit se do nerovných zápasů o vedoucí pozice v těch nejsilnějších vyhledávaných výrazech, to není moc dobrý nápad. Zvláště pokud máte business malé nebo střední velikosti. S pozicemi největších ryb v rybníku těžko zacloumáte.

Daleko chytřejší je vsadit na lokální SEO. To má v zahraničí silný zvuk. V Česku je tato problematika ale trochu upozaděná, ovšem o to líp pro ty, co se tím začnou zabývat. A je jedno, jestli je vaše podnikání skutečně silně lokálně omezené (například pokud vlastníte malé kadeřnictví v Kardašově Řečici) nebo pokud máte daleko širší záběr. Takže i když nemáte nic společného s Kardašovou Řečicí, dokonce ani nepodnikáte ve stejném kraji, stejně váš (například) e-shop na občany této malé obce může zapůsobit a vy si tak zde získáte nové zákazníky.

Teď se zaměřme na první případ, tj. když Vám jde o obyvatele Kardašovy Řečice proto, že tam svůj podnik fyzicky máte. Lokální SEO vychází z klasického SEO a proto jsou pro něj významné všechny důležité signály odkazů. Tedy z jakých webů se na váš web odkazuje, typy těchto odkazů, klíčová slova v titulcích, domény atd.

Abyste byli pro Google „čistí“, musíte všechny důležité informace podávat ve všech katalozích a webech stejně, včetně zanesení do mapy s přesným názvem firmy, s adresou a telefonem. Pokud tato data máte v pořádku, Google bude ochoten dát váš web na vrchol vyhledávání i pro ty uživatele, kteří hledají vaši službu a ani výraz „Kardašova Řečice“ do vyhledavače výslovně nezadávají. Jen se v daném místě fyzicky nachází.

Google totiž kontroluje IP adresu, nebo – v případě mobilních zařízení – Wi-Fi, GPS, BTS a podobně. Uživatelé telefonů totiž jen velmi neradi budou do své hračky pracně psát dlouhý výraz „Kardašova Řečice“, zadají prostě jen kadeřnictví a hotovo. Proto byste měli mít nejen v pořádku všechny výše uvedené elementy, ale také byste měli být registrovaní v geolokačních službách.

Uživatelé mobilních zařízení, to pro vás může být zlatý důl – právě jejich přízeň byste si měli získat. Umím si představit, že provozovatelé služeb v Kardašově Řečici by rádi vylepšili své zisky tak, že kromě místních starousedlíků přilákají také ty davy cyklistů projíždějící kolem na svých toulkách líbeznou jihočeskou krajinou. Tito služby vyhledávají ne na počítači, ale právě s mobilním telefonem v ruce.

Je pravda, že kadeřnictví zrovna nebude nejvyhledávanější fráze – málo cyklistů si během jízdy vzpomene, že potřebují ostříhat vlasy. Ale třeba pro ubytovací služby, restaurace nebo obchody, pro ně jsou výše uvedené skutečnosti důležité.

A teď krátce k druhé skupině podniků… Tedy o těch, kteří sídlí někde jinde, ale o obyvatele malých vesniček typu Kardašova Řečice jim jde také. Neboť své zákazníky mohou rekrutovat odkudkoli – to je příznačné například právě pro zmíněné e-shopy.

(Mimochodem, omlouvám se, že pořád pracuji s příkladem Kardašovy Řečice. Sám nevím, proč jsem si tuto obec vybral – jediné, co o ní vím je to, že o ní bylo napsáno fenomenální dílo Květena kraje Jindřichohradeckého se zvláštním přihlédnutím ke Kardašově Řečici. Možná tam nemají ani to kadeřnictví. Ale jistě je tam hezky!)

Možnosti, jak upoutat zákazníky mimo hranice svého regionu jsou poněkud omezené. Ale to neznamená, že nemůžete lokální SEO alespoň poškádlit. Jednak  zvýšíte efektivitu online marketingu, jednak snížíte marketingové výdaje, které by byly vynaloženy na celostátní propagaci.

Abyste to udělali účinně, je dobré se seznámit s tím, co v jednotivých regionech lidé vyhledávají. Jak to udělat? Pokud jde o opravdu malé obce, kde suma vyhledávání dosahuje jen pár desítek měsíčně (ale právě o ty vám jde), vyhledat data s GoogleAdWords může být obtížné. Tak malá data vám tento nástroj ani nezobrazí. Řešení je prosté. Přenést se o pár kilometrů dál a najít větší obci, kde jsou data o vyhledávání jsou přece jen bohatší. U Kardašovy Řečice je to Jindřichův Hradec. Můžete počítat s tím, že chování uživatele v Jindřichově Hradci nebude zas tak odlišné od toho v Kardašově Řečici.

A pak je tu druhá možnost. Použít starý dobrý našeptávač. Jednoduše napíšete název obce ve vyhledávači v Googlu, abyste zjistili, jaké fráze vám sám mocný Google nabídne. A právě tato klíčová slova se pak pokusíte zaměřit.

Leave a Reply